اهداف یادگیری
- آشنایی با استراتژی تبلیغات در شبکههای اجتماعی
- معرفی شبکههای اجتماعی برتر برای ارائه محتوای تبلیغاتی
- بررسی روشهای تبلیغات و مزایای هر یک از شبکههای اجتماعی
استراتژی تبلیغات در شبکههای اجتماعی
ایجاد یک برنامه تبلیغاتی که از مزایای فناوریهای دیجیتال و شبکههای اجتماعی بهره میبرد، به شما کمک میکند که دربارهی کسبوکارتان با بقیه گفتوگو داشتهباشید، وفاداری ایجاد کنید و مشتریان و شرکای جدید جذب کنید. توجه داشتهباشید که شبکههای اجتماعی نباید جایگزین روشهای تبلیغاتی درونگرا (Inbound) دیگر مانند ایمیل، رویدادها یا روابط عمومی شوند؛ بلکه باید آنها را تکمیل کرده و در کنار آنها مجموعهای از کانالهای بازاریابی را برای شما فراهم کنند. داشتن استراتژی بازاریابی مناسب در شبکههای اجتماعی، میتواند مزایای قابل توجهی برایتان داشتهباشد:
- گسترش اقدامات بازاریابی: شبکههای اجتماعی این امکان را فراهم میکند که محتوایتان فرصت دیده شدن توسط طیف گستردهای از مخاطبان را داشتهباشد و امیدوار باشید که مخاطبان مناسبی را جذب کند.
- ایجاد آگاهی از برند: دوران استفاده از بیلبوردها یا تبلیغات مجله و تلویزیون برای ایجاد آگاهی از برند به پایان رسیدهاست. به کمک شبکههای اجتماعی، شما این امکان را دارید که محتوای برند خود را مستقیماً به مشتریان، شرکا و مخاطبان خود ارائه دهید. شما باید در جایی حضور داشتهباشید که مخاطبانتان حضور دارند.
- برقراری ارتباط با مخاطبان: شبکههای اجتماعی یکی از قدرتمندترین راهها برای ارتباط با مخاطبان هستند. طبق گزارشات، وقتی مصرفکنندگان یک برند را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند، ۶۷٪ بیشتر احتمال دارد که برای آن هزینه کنند و ۷۸٪ اظهار دارند که از فروشگاه فیزیکی آن برند بازدید خواهندکرد. این موضوع به خصوص در میان نسل هزارهها (نسل Y) صادق است.
- جذب خریدار: شبکههای اجتماعی به شما کمک میکنند که نظر خریداران را به محصولات و خدماتتان جلب کنید. این کانالها این امکان را به شما میدهند که به صورت مستقیم، در زمان و فضایی که مخاطبانتان ترجیح میدهند، با آنها در ارتباط باشید.
با نگاه اجمالی بر شبکههای اجتماعی مشخص میشود که این کانالها فرصتهای زیادی برای صاحبان کسبوکار فراهم کردهاند. در واقع، شبکههای اجتماعی در بسیاری از جهات، بهترین راه برای بازاریابی درونگرا محسوب میشوند. چراکه نوعی رسانه یکبهیک هستند که امکان بازاریابی انسانمحور و مستقیم را برای افراد و شرکتها فراهم میکنند.
همان طور که جیسون هسایو (Jason Hsaio)، بنیانگذار و مدیر Animoto میگوید، شبکههای اجتماعی واقعاً تاثیر عمیقی بر بازاریابی داشتهاند. در بازاریابی سنتی، شما باید همه تلاش خود را میکردید و منتظر میماندید تا نظر مخاطب به وبسایت شما جلب شود. اما در بازاریابی جدید و با وجود شبکههای اجتماعی، دیگر لازم نیست منتظر بمانید تا مردم شما را کشف کنند. در بستر شبکههای اجتماعی در واقع فرصت دارید پیامها، محتوا، و اطلاعات خود را به فضایی ببرید که مخاطبان در آن حضور دارند.
یک کسبوکار نوپا و کوچک را در عرصه کاری خود در نظر بگیرید. حال، شمارهی یک صنعت خود را نیز تصور کنید. شبکههای اجتماعی بستری را فراهم کردهاند که تبلیغات این شرکتهای نوپا، در کنار تبلیغات غولهای صنعتشان (با بودجههای میلیاردی تبلیغات) در یک صفحه قرار بگیرند. این خارقالعاده نیست؟ در هیچ یک از انواع بازاریابی که در گذشته تجربه کردهایم، چنین چیزی هرگز رخ ندادهبود. بنابراین شبکههای اجتماعی واقعاً همه چیز را تغییر دادهاند.
کانالهای شبکههای اجتماعی
برای انتخاب شبکه اجتماعی، گزینههای زیادی وجود دارد. بدیهی است که با توجه به نوع کسبوکار شما و جامعه هدفتان، لازم است که شبکه مناسب خود را شناسایی و استراتژی مناسب برای فعالیت در آن را در پیش بگیرید. برای اینکه تصمیمگیری در این زمینه برایتان آسانتر شود، در این بخش به طور مختصر به اصول و مزایای گزینههای معروف و نامآشنا در این زمینه میپردازیم.
فیسبوک
شاید شنیده باشید که اگر فیسبوک یک کشور بود، بزرگترین کشور جهان میشد. دلیلش این است که در حال حاضر حدود ۳ میلیارد کاربر دارد. این یعنی بسیار بیشتر از چین که پرجمعیتترین کشور جهان شناخته میشود. احتمالاً اکثر افرادی که میشناسید در این پلتفرم اجتماعی حضور دارند. فیسبوک در سالهای اخیر به دلیل موضعگیری در تبلیغات سیاسی، حفظ حریم خصوصی و الگوریتم آن (که محتوای نمایش داده شده به کاربران را تعیین میکند) با جنجالهایی روبرو بودهاست. با توجه به تغییرات الگوریتم این شبکه، گزارشهای منتشر شده در سال ۲۰۱۹ نشان داد که نرخ تعامل در آن به شدت کاهش یافتهاست. ترافیک ارگانیک و تعامل در پستهای برندها به نسبت گذشته کاهش یافته اما این به معنای بیارزش شدن پلتفرم نیست. میلیونها شرکت هنوز از صفحات تجاری فیسبوک برای اشتراک اخبار، رویدادها و گفتگو با مشتریان استفاده میکنند و همچنان میتواند یکی از مهمترین پلتفرمها برای استراتژی شبکههای اجتماعی شما باشد.
به طور کلی، فیسبوک (مانند بسیاری از شبکههای اجتماعی دیگر) دو نوع پروفایل شخصی و تجاری در اختیار کاربران خود قرار میدهد. شاید شنیده باشید که ترافیک ارگانیک صفحات شخصی، بهتر از صفحات تجاری است. این موضوع درست است اما دلایل زیادی وجود دارد که شما را قانع کند از صفحه تجاری برای شرکت خود استفاده کنید. اولین و سادهترین دلیل آن، محدودیت تعداد دوستان در صفحات شخصی است. در صفحات شخصی تعداد دوستان نمیتواند بیشتر از ۵۰۰۰ نفر باشد. در حالی که صفحات تجاری میتوانند میلیونها دنبالکننده داشتهباشند. علاوه بر آن، داشتن صفحه تجاری به شما این امکان را میدهد که از ابزارهای تحلیلی (صفحه Insights) برای مشاهده بازخورد فعالیتهای خود استفاده کنید، برای جستجوی راحتتر دستهبندی و زمینه فعالیت شرکتتان را مشخص کنید، کاتالوگ محصول داشتهباشید و البته به مخاطبان شما امکان ثبت نقد و بررسی میدهد. در کنار تمامی این مسائل، مهمترین دلیل برای داشتن صفحه تجاری فیسبوک، تبلیغات است. با تبلیغات فیسبوک میتوانید مخاطبان مهم خود را هدفگذاری کنید؛ این یعنی ارائهی مستقیم محتوای ارزشمند به مخاطب مورد نظر. از همین طریق میتوانید در سایر بخشها (اینستاگرام، فیسبوک مسنجر و واتساپ) حضور داشتهباشید. اضافه کردن یک پیکسل فیسبوک به وبسایتتان حتی به شما کمک میکند تا بازدیدکنندگان را با تبلیغات در فیسبوک هدفگذاری مجدد کنید.
اهمیت گروههای فیسبوک را دست کم نگیرید. گروههای فیسبوک به شما کمک میکنند جامعهای از مخاطبان بسازید، با آنها ارتباط برقراری کنید، برایشان حس خوب ایجاد کنید و طرفدارانی به دست آورید که با معمولاً با پستهای ارگانیک نمیتوانید به آنها برسید. این روزها توجه فیسبوکبه گروهها بیشتر شده و کسبوکارهای هوشمندی که از آنها استفاده میکنند متوجه شدهاند که تعامل در این بخشها بیشتر از سایر بخشهای فیسبوک موثر است.
یوتیوب
با بیش از ۲ میلیارد کاربر، یوتیوب دومین شبکه اجتماعی بزرگ بوده که پس از گوگل، دومین موتور جستجوی بزرگ جهان نیز محسوب میشود. در هر دقیقه، بیش از ۵۰۰ ساعت ویدئو در این شبکه بارگذاری شده و هر روز، تقریباً ۵ میلیارد ویدئو هر روز در آن مشاهده میشود. طبق گزارش گوگل، از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر ترجیح میدهند که به جای تلویزیون، از پلتفرمهای ویدئویی آنلاین استفاده کنند. این یعنی کسبوکارها میتوانند با هزینهای بسیار کمتر از تلویزیون، به جامعهای بزرگ از مخاطبان دسترسی داشتهباشند. آمار نشان میدهد که تا سال ۲۰۲۵، نیمی از بینندگان زیر ۳۲ سال، دیگر برای تهیه اشتراک شبکههای پولی، هزینه نخواهند کرد.
یوتیوب در زمینه بازاریابی امکانات متنوع و جالبی در اختیار کاربرانش قرار میدهد. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ است. این به این معنی است که نه تنها به بهبود سئو کمک میکند، بلکه یکی از بالاترین نرخهای ارجاع را در بین تمام پلتفرمهای اجتماعی دارد. علاوه بر آن، نرخهای تبدیل بالای این پلتفرم (در تبلیغات پولی) نیز از دیگر نکات قابل توجه آن محسوب میشوذ. اگر محصول یا خدمتی که ارائه میدهید دارای پیچیدگی است، داشتن ویدئوهای معرفی یا آموزشی میتواند به متقاعد کردن مشتریان احتمالی کمک کند. تهیه چنین ویدئوهایی همیشه آسان یا رایگان نیست؛ اما به خاطر داشتهباشید که مزایی آن و تفاوتی که در آمارهایتان ایجاد میکند میتواند خیلی بیشتر باشد.
در یوتیوب، شما میتوانید میزبان یک محتوا باشید و کانالی برای دنبالکنندگان خود در آن داشتهباشید و یا اینکه از آن به عنوان یک شبکه تبلیغاتی (ویدئوهای تبلیغاتی کوتاهی که در ابتدا یا بین ویدئوهای اصلی پخش میشوند) استفاده کنید. به خاطر داشتهباشید که بیش از نیمی از کاربران یوتیوب از این سایت برای یادگیری مباحث جدید استفاده میکنند. این امر این پلتفرم را به یک بستر مناسب برای توسعه محتوای آموزشی جذاب برای مشتریان شما تبدیل میکند.
اینستاگرام
یکی دیگر از شبکههای اجتماعی حائز اهمیت، اینستاگرام است که با وجود اینکه مالکیت آن در اختیار فیسبوک قرار دارد، اما مخاطبان و اهداف متفاوتی دارد. با یک میلیارد کاربر که هر ماه از اینستاگرام استفاده میکنند، این شبکه، سومین پلتفرم بزرگ اجتماعی با بالاترین سرعت رشد است. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بر پایهی تصویر و ویدئو است و کاربران برای دیدن تصاویر منتشر شدهی افراد و برندها، آن را دنبال میکنند. با وجود اینکه عملکرد اصلی این پلتفرم اشتراکگذاری عکس و ویدئو (پستهای اینستاگرام) محسوب میشود، قابلیت اشتراگگذاری کوتاه مدت محتوا (استوری)، یکی از محبوبترین بخشهای این شبکهی اجتماعی در سالهای اخیر بودهاست. جالب است بدانید که در هر روز بیش از ۵۰۰ میلیون استوری در اینستاگرام منتشر میشود که یک سوم از پربینندهترین آنها مربوط به کسبوکارها میباشد.
اینستاگرام به دلیل تعامل عمیق با کاربرانش، به ویژه برای برندها، بسیار مهم است. بیش از ۹۰٪ کاربران، حداقل صفحه یک برند را دنبال میکنند. تصاویر اینستاگرام به طور متوسط ۲۳٪ بیشتر از همتایان خود در فیسبوک تعامل میگیرند. این بدان معناست که احتمال موفقیت تبلیغات در اینستاگرام برای کسبوکارها بیشتر خواهدبود.
برای استفاده از قابلیتهایی که اینستاگرام در اختیار کسبوکارها قرار داده لازم است که پروفایل شما، تجاری باشد. در این حالت می توانید علاوه بر ابزارهای آماری و تحلیلی (صفحه Insights) از امکاناتی نظیر درج شماره تماس در بیوگرافی و همچنین دکمه “فروشگاه” استفاده کنید.لازم به ذکر است که استفاده از برخی امکانات این شبکه مثل اتصال مستقیم به فروشگاه در برخی مناطق جغرافیایی غیرفعال میباشد.
توییتر
توییتر، شبکه محبوب میکروبلاگینگ (نوعی وبلاگنویسی برای انتشار متنهای کوتاه)، جایی است که شما میتوانید لحظه به لحظه اخبار جهان را در آن دنبال کنید. در این شبکه کاربران پیامهایی با حداکثر ۲۸۰ کاراکتر به اشتراک میگذارند که به عنوان “توییت” شناخته میشود. برای درک حج اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در این شبکه، کافیست بدانید که هر روزه بیش از ۵۰۰ میلیون توییت در آن منتشر میشود.
توییتر فضای مناسبی برای کشف روندها یا به اصطلاح ترندهای صنعت، مشتریان، کارمندان، شرکا و مخاطبان احتمالی شما است. علاوه بر آن، افراد به طور پیوسته رضایت یا نارضایتی خود را از محصولات و خدمات دریافت شده را در این شبکه به اشتراک میگذارند. به همین سبب است که می گوییم کسبوکارنباید از این شبکه غافل شوند. انواع مختلفی از تبلیغات در توییتر وجود دارد. تبلیغاتی که در میانهی اخبار منتشر میشوند، موضوعاتی که ترند میشوند و یا پروفایلهایی که تبلیغ شدهاند. اما یکی از بهترین استفادههای توییتر، شبکهسازی ارگانیک و تعامل مستقیم با مخاطبان است که به ایجاد وفاداری و اعتماد کمک میکند.
لینکدین
لینکدین پلتفرمی است که بیشتر بازاریابان B2B با آن آشنا هستند. این شبکه در گذشته به عنوان یک ابزار استخدام شناخته میشد، اما امروزه به پلتفرمی برای انتشار اخبار جدید و شبکهسازی با افراد مختلف در سراسر جهان تبدیل شدهاست.
استفاده از لینکدین مزایای زیادی به همراه دارد. با استفاده از این پلتفرم شرکتها میتوانند به راحتی افراد مورد نظر را جستجو و اطلاعات لازم را در مورد مشتریان بالقوه خود به دست آورند. از طرف دیگر این شبکه به ایجاد رهبری فکری به سازمانها کمک میکند. ارائهی ارزش از طریق تبلیغات هدفمند و شبکهسازی در گروهها نیز از دیگر مزایای مهم این شبکه به شمار میرود. اشتراکگذاری محتوا در این شبکه میتواند مخاطبان را به صورت هدفمند به سمت وبسایت شرکت هدایت کند.
پینترست
به طور کلی، پینترست پلتفرمی برای کسبوکارهای B2C شناختهمیشود، اما بیزینسهای B2B نیز میتوانند از این پلتفرم به طور موثر استفاده کنند. پینترست مجموعهای از تابلوهای اطلاعرسانی است که کاربران میتوانند تصاویر، ویدئوها و لینکهای مرتبط را در آن به نمایش بگذارند.نکتهی منحصربهفرد در مورد این شبکه این است که عمر میانگین عمر محتوای تولید شده در آن به بیش از سه ماه میرسد. این در حالیست که میانگین عمر یک محتوا در فیسبوک حدود یک ساعت و در توییتر چند دقیقه میباشد. این پلتفرم با ترافیک ارجاعی (که میتواند به طور مستقیم به جذب سرنخ و فروش منتهی شود) به بهبود سئو کمک میکند. تا سال ۲۰۱۹، ۷۹.۵٪ از کاربران پینترست خانم بودند. با وجود اینکه سهم کاربران آقا در این شبکه در حال گسترش است، اما هنوز هم میتوان این شبکه را یک پلتفرم محبوب در بین خانمها دانست. با توجه به اینکه خانمها در یک خانواده بیش از ۸۰٪ قدرت خرید را در دست دارند میتوان گفت که این پلتفرم برای بسیاری از شرکتهای کالای مصرفی میتواند یک پلتفرم ایدهآل باشد.
چاد راجرز (Chad Rogers)، یکی از بنیانگذاران و CRO شرکت Lemonlight، در مورد این شبکه معتقد است که با وجود اینکه یکی از بالاترین ترافیکهای وب را دارد، به اندازه کافی به آن پرداخته نشدهاست. ۹۸٪ از بازدیدکنندگان سعی میکنند آنچه را در این شبکه میبینند بسازند یا ایجاد کنند. در واقع از این شبکه برای ایده گرفتن استفاده میکنند. به همین خاطر این یکی از بصریترین و بهترین پلتفرمها برای روایت کردن داستان یک برند است. شرکتها میتوانند از این پلتفرم برای معرفی محصول، ایده استفاده از محصولات یا خدمات و ایجاد آگاهی از داستان برند استفاده کند و در کنار آن، حتی از مزایای این پلتفرم در زمینهی منابع انسانی سازمان بهرهمند شود.
ایجاد استراتژی شبکههای اجتماعی
به طور کلی، توسعه چنین استراتژی بخشهای متعددی دارد؛ اما برنامهریزی برای اقدامات جزئیتر، شما را یک قدم به دستیابی به اهداف کسبوکارتان نزدیکتر میکند.برای ساخت استراتژی تبلیغات در شبکههای اجتماعی لازم است که:
- در مورد هر کانال شبکههای اجتماعی بدانید و با نحوه استفاده بهینه از هر کدام آشنا باشید.
- تاثیر گوش دادن و تعامل اجتماعی را درک کنید.
- یک استراتژی محتوا برای برنامههای شبکههای اجتماعی خود در نظر بگیرید.
- معیارهای مورد نیاز برای سنجش میزان موفقیت فعالیتهایتان در شبکههای اجتماعی را مشخص کنید.
- شبکههای اجتماعی را با سایر تلاشهای بازاریابی درونگرا (وبسایت، وبلاگ و…) ادغام کنید.
شبکههای اجتماعی دنیای بسیار گستردهای دارند. در مورد هر شبکهی اجتماعی حجم قابل توجهی از اطلاعات وجود دارد که میتوانید یاد بگیرید. اما آیا نیاز است که همهی آنها را یاد بگیرید و بدانید؟ قطعاً هر چه اطلاعات شما در مورد شبکههای اجتماعی بیشتر باشد، بهتر میتوانید از مزایای آن بهرهمند شوید و اما خبر خوش این است که لازم نیست خودتان را در انبوهی از اطلاعات غرق کنید. شبکههای اجتماعی محبوب را بشناسید و پس از بررسیهای اولیه ببینید کدام یک از آنها برای سازمان شما و نیازهایتان مناسبتر است. حال میتوانید در شبکههای اجتماعی منتخبتان، عمیقتر شوید و دربارهی آنها بیشتر بیاموزید. در کنار آموختن اصول کاربردی شبکههای اجتماعی مناسب کسبو کارتان این موضوع را در نظر بگیرید که همهی افراد اطلاعات مورد نیازشان را از یک روش مشترک به دست نمیآورند. شما ممکن است اخبار روز را در روزنامههای کاغذی دنبال کنید در حالی که شخص دیگری در توییتر موضوعات پرطرفدار را دنبال کند. هر کسی در زمان و فضای مورد نظر خود به دنبال محتوای کاربردیاش میگردد. کار شما این است که بفهمید مخاطبان هدفتان در کجا و در چه زمانهایی به دنبال چه نوع محتوایی میگردند.