اهداف یادگیری
- بررسی اهمیت عملکرد وبسایت
- بررسی عوامل متأثر از عملکرد وبسایت
- بررسی تاثیر عملکرد وبسایت بر کسبوکارها
اهمیت عملکرد وبسایت
عموماً افراد از سرعت لذت میبرند. از این که غذای خود را سریع تحویل بگیرند، از اینکه بتوانند با سرعت به مقصد برسند، از اینکه بتوانند سریع آنچه را که میخواهند پیدا کنند. به طور مشابه، مردم کار با وبسایتهای سریع را نیز دوست دارند. به همین خاطر است که عملکرد وبسایت (Website Performance)، به یک موضوع مهم در بازاریابی دیجیتال بدل میشود. عملکرد وبسایت به سرعت دانلود و نمایش صفحات وب در مرورگر کاربر اشاره دارد. به بیان ساده، عملکرد وبسایت به شما میگوید که وبسایت شما چقدر سریع است. این موضوع میتواند بر موارد متعدد از جمله رتبهبندی در جستجوی ارگانیک، دیده شدن در صفحات اجتماعی و تجربه کاربری تأثیر بگذارد.
موتورهای جستجو، برای رتبهبندی نتایج ارگانیک در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP)، عوامل متعددی را در نظر میگیرند. آدرس URL، تگهای عنوان و سربرگ، لینکهای ورودی، معماری سایت و البته سرعت وبسایت همگی از عواملی هستند که میتوانند بر نتایج موتورهای جستجو تاثیر بگذارند. منطقی است که موتورهای جستجوی شناخته شده مانند گوگل بخواهند بهترین تجربه کاربری را برای مخاطبان خود فراهم سازند. اگر یک وبسایت زمان زیادی برای بارگذاری نیاز داشتهباشد، احتمالاً نرخ پرش (درصد کاربرانی که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج میشوند) بالاتری هم خواهدداشت. این موضوع در موبایل بیشتر هم میشود. هدف موتورهای جستجو مثل گوگل این است که مشکلات مخاطبان خود را حل کند و به آنها کمک کند تا در کمترین زمان ممکن، به پاسخ سوالهای خود دست یابند. در نتیجه اگر گوگل بتواند صفحات وب مشابهی با زمان بارگذاری کمتر بیابد، قطعاً چنین وبسایتی را به عنوان نتیجه به کاربران خود نمایش میدهد.
از طرف دیگر، بدیهی است که عملکرد سایت، تجربهی کاربران را تحت تاثیر قرار میدهد. تجربه کاربری ضعیف بر شاخصهای مهم وبسایت مانند نرخ پرش و نرخ تبدیل به طور واضح اثر میگذارد.اگر برایتان سوال پیش آمده که سرعت بارگذاری صفحات وبسایت باید چقدر باشد، باید بگوییم که بهترین حالت برای صفحات این است که صفحات وبسایت در عرض ۵.۳ ثانیه تعاملپذیر شوند. هر چقدر که این زمان بیشتر باشد، احتمال اینکه بازدیدکنندگان، سایت شما را ترک کنند بیشتر میشود و این باعث کاهش نرخ تبدیل و فروش میگردد. برای اینکه ترافیک سایت را به خاطر سرعت پایین از دست ندهید، حدود ۵ ثانیه زمان دارید. اگر سایت شما کند عمل کند، فکر میکنید بازدیدکنندگان باز هم به وبسایت شما بازمیگردند؟ جالب است بدانید که ۷۹٪ از خریدارانی که از عملکرد سایت ناراضی هستند میگویند که احتمال خرید مجدد از آن سایت را کمتر میبینند. وبسایت کند، به معنای ترافیک کمتر است. این یعنی که شما ممکن است بازدیدکنندگان جدید و مشتریان فعلی و ثابت خود را به طور همزمان از دست بدهید.
تاثیر عملکرد وبسایت
عملکرد وبسایت، تنها یک چالش فنی نیست. باید توجه داشتهباشید که عملکرد وبسایت بر دسترسی، کاربرپسندی و طراحی وب شما تأثیر میگذارد. بیایید نگاهی بر هر یک از این موضوعات داشتهباشیم.
دسترسپذیری
دسترسپذیری به معنای قابلیت دسترسی به یک وبسایت و محتوای آن برای همهی افراد است. اما عملکرد یک وبسایت چگونه بر دسترسیپذیری آن تأثیر میگذارد؟ به روشهای مختلف استفاده از وبسایت (تمام راههای مختلفی که افراد ممکن است از آن طریق به سایت شما دسترسی پیدا کنند) فکر کنید. بسیاری از افراد با اینترنت موبایل از سایت شما استفاده میکنند. برخی دیگر به هر دلیلی ممکن است اینترنت کندتری داشتهباشند. حتی ممکن است برخی هنگام استفاده از سایت شما از ابزارهای تبدیل متن به گفتار استفاده کنند. اگر وبسایت شما عملکرد ضعیفی داشتهباشد، در شرایط مختلف ممکن است دسترسی به وبسایت کمتر شود.
کاربرپسندی
کاربرپسندی به معنای میزان کارآمدی و سهولت کار بازدیدکنندگان در مشاهده یا بررسی وبسایت شما است. اما به نظر شما عملکرد سایت چگونه بر کاربرپسندی تاثیر میگذارد؟ این مورد بسیار ساده است. اگر وبسایت یا عناصر آن زمان زیادی برای بارگذاری نیاز داشتهباشند، ذاتاً کمتر قابل استفاده محسوب میشود؛ چراکه استفاده از آن، امر مطلوبی نخواهدبود. در شرایط عملکرد پایین وبسایت، عناصری مانند منوها، محتوا، تصاویر، ویدئوها، لینکها و فرمها (که همگی بر کاربرپسندی یک وبسایت تأثیر میگذارند)، دیرتر و سختتر در اختیار کاربر قرار میگیرند. اگر از این قابلیتها در وبسایت خود استفاده میکنید، باید آنها را بهینهسازی کنید تا بهترین عملکرد را ارائه دهند.
طراحی وبسایت
طراحی وبسایت، فرآیند برنامهریزی، ایدهپردازی و سازماندهی محتوا برای اینترنت تعریف میشود. اما به خاطر داشتهباشید که طراحی وبسایت، تنها حالت ظاهری وبسایت نیست؛ بلکه چگونگی کارکرد آن نیز هست. در واقع یک وبسایت با طراحی ضعیف میتواند در آینده منجر به مشکلات عملکردی شود. به عنوان مثال، چیدمان کلی صفحات وبسایت شما بر سلسله مراتب (هایراکی) سایت و فونتهایی که استفاده میکنید بر عملکرد وبسایت تأثیر میگذارند. در نظر داشتهباشید که صفحه شما هر چه قدر هم که زیبا باشد، اگر عملکرد خوبی نداشتهباشد، در واقع طراحی خوبی نداشتهاست.
نتیجه عملکرد وبسایت در کسبوکار
هنگام بررسی عملکرد وبسایت، به معیارهایی فکر کنید که برایتان اهمیت دارند. تأثیرات عملکرد بر شاخصهایی که برای بازاریابان مهم هستند (مانند ترافیک، نرخ تبدیل و درآمد) را در نظر بگیرید. بیایید تاثیر وبسایت بر کسبوکارها را با یک نمونهی واقعی بررسی کنیم. وبسایت Carousell.com که یک بازار برای خرید و فروش کالاهای جدید و دست دوم است، ارقامی از نتایج حاصل از بهبود عملکرد وبسایش منتشر کردهاست که میتواند برایتان جالب باشد. این وبسایت اعلام کردهاست که با کاهش ۶۵ درصدی زمان بارگذاری توانسته ۶۳ درصد ترافیک وبسایت خود را افزایش دهد. این آمار برایتان جذاب نیست؟
عملکرد صفحه خود را به طور منظم بررسی کنید. اندازهگیری، نظارت و بهبود عملکرد وبسایت باید یک چرخه متداول در کسبوکارتان باشد. ارائه قابلیتهای بصری و کاربردی جذاب در وبسایت در جلب نظر کاربر نقش مهمی دارد اما مراقب باشید که در این کار افراطی عمل نکنید. انقدر قابلیتهای مختلف به وبسایت خود اضافه نکنید که عملکرد آن را (به صورت منفی) تحت تأثیر قرار دهد. توصیه میشود که ابتدا شاخصهای عملکردی مهم (برای اهدافتان) را مشخص کنید و از آن به عنوان بودجهی عملکردی استفاده کنید. به این ترتیب میدانید که تا چه حد میتوانید به افزودن قابلیتهای مورد نظر به وبسایت خود ادامه دهید. در واقع میدانید که تا کجا میتوانید در این مسیر پیشروی کنید که از حد معیارهای مشخص شده تجاوز نکردهباشید. علاوه بر آن، در نظر گرفتن این معیارها هنگام تعیین پروژههای جدید به طراحان و توسعهدهندگان کمک میکند تا از روز اول بر حدود عملکرد مقبول برای وبسایت توجه داشتهباشند.