بازگشت به دوره

بازاریابی دیجیتال

0% تکمیل‌شده
0/0 مرحله

تهیه نقشه راه

درس 4, سر‌فصل 3
در حال پردازش

تهیه نقشه راه

آذر 3, 1403
پیشرفت درس
0% تکمیل‌شده

اهداف یادگیری

  • آشنایی با روش تهیه نقشه راه
  • تعیین معیارهای موفقیت
  • آشنایی با اصول SMART

نقشه راه استراتژیک

ماموریت بعدی شما این است که یک نقشه راه موثر تهیه کنید که از هر جهت، برای سازمانتان مناسب باشد. اگر این کار برایتان پیچیده به نظر می‌رسد، باید بگویم که نگران نباشید. لازم نیست چرخ را از اول اختراع کنید. مراجع مختلفی وجود دارند که نکات و روش‌های آزمایش شده‌ی خود را در اختیار شما قرار می‌دهند.

اگر نقشه راه، برایتان یک مستند تجاری نمایشی به نظر می‌رسد، مطمئن باشید که بعد از به‌کارگیری آن دیدگاهتان عوض می‌شود. برای پیگیری اهداف (و اینکه کارهایتان را به مدیریت نشان دهید) باید برای اقدامات بازاریابی فعلی و آینده خود برنامه‌ای داشته‌باشید. این به شما کمک می‌کند تا راه‌های جدیدی برای تکامل، آزمایش و تنظیم دقیق اقدامات خود پیدا کنید. پس بیایید این بار به سراغ نیم‌کره‌ی سمت راست مغزمان برویم و برای تعیین استراتژی، خلاق عمل کنیم.

نسخه اولیه یک نقشه راه

اگر مسیر دقیقی برای تهیه نقش راه در ذهن خود ندارید، بیایید یک بار این مسیر را با هم بررسی کنیم. اگر بخواهید در آن جلسه‌‌ای که در بخش‌های قبلی به آن پرداختیم، یک نقشه راه ادامه دهید، از کجا شروع می‌کنید؟ احتمالاً بهترین نقطه برای شروع تهیه یک نسخه اولیه است. برای تهیه‌ی نسخه اولیه نقشه راه، مراحل زیر طی می‌شود:

  1. ابتدا یک چارچوب زمانی برای برنامه مشخص کنید (۳ ماه، ۶ ماه یا ۱۲ ماه). با فرض اینکه از شما خواسته‌باشند دو بار در سال چنین ارائه‌ای ترتیب بدهید، استراتژی ۶ ماهه را در نظر بگیرید.
  2. در مرحله بعد، باید یک بیانیه چشم‌انداز بلندمدت برای شرکت خود بنویسید. این چشم‌انداز می‌تواند بر روی بازاریابی دیجیتال یا هدف کلی شرکت تمرکز داشته‌باشد. می‌توانید اهداف بازاریابی خود را با اهداف کلی شرکت ترکیب کنید. اما مهم است که در این مرحله در مورد این موضوع به صورت شفاف تصمیم بگیرید. فرض می‌کنیم که شما ترکیب اهداف را انتخاب کرده‌اید.
  3. سپس، فهرستی از اهداف تجاری یا معیارهای موفقیتی که می‌خواهید به آن‌ها دست یابید، تهیه کنید.
  4. در نهایت، تاثیر تجاری هر معیار را به لیست خود اضافه کنید.

با پشت سر گذاشتن این مراحل، برنامه استراتژی ۶ ماهه شرکت شما با چشم‌اندازی که در نظر گرفته‌اید، به شکل زیر خواهدبود:

بیانیه چشم‌انداز: ارائه تجربه‌ی یکپارچه در تمامی کانال‌ها به‌ منظور تبدیل شدن به یکی از ده شرکت برتر زمینه کاری خود

معیار موفقیت تاثیر
 بهبود نرخ تبدیل  نرخ تبدیل بیشتر، منجر به فروش بیشتر می‌شود.
 مستندسازی چرخه عمر فعلی مشتری و شناسایی بخش‌هایی که به بهبود نیاز دارند
 شرکت می‌تواند تجربه مشتری را بهبود و تعداد تیکت‌های پشتیبانی مشتریان را کاهش دهد.
 بهبود کیفیت داده؛ حذف داده‌های نادرست، سازماندهی داده‌های موجود و ارزیابی فرآیند جمع‌آوری داده‌ها  داده‌های تمیز و دقیق برای دستیابی به مشتریان در کانال‌های مورد نظرشان کلیدی است.
 گسترش کانال‌های ارتباطی؛ عبور از ارتباط تک‌کاناله و استفاده از کانال‌های ارتباطی مختلف
 ارتباط با مشتریان در کانال دلخواه‌شان موجب افزایش تعامل می‌شود.

شروع بدی نیست؛ اما می‌دانید که این استراتژی برای اینکه با مدیریت به اشتراک گذاشته‌شود، هنوز آماده نیست. بیایید یک استراتژی بالقوه را مرور کنیم تا ببینیم چطور می‌توانیم نقشه راه استراتژیک شما را بهبود دهیم.

معیارهای SMART

آقای پیتر دراکر (Peter F. Drucker) که یک مشاور و نظریه‌پرداز در زمینه مدیریت است، از روش SMART برای تعریف و ساختار معیارهای مناسب استفاده کرد. SMART مخفف ۵ واژه است، که هر یک از آن‌ها، یک ویژگی مهم برای اهداف شما محسوب می‌شوند. بر این اساس:

  • مشخص (Specific): هدف باید به‌ طور واضح و دقیق تعریف شود.
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable): باید بتوان به هدف یک عدد یا نقطه‌ی مشخص به آن نسبت داد.
  • قابل دستیابی (Achievable): هدف باید به‌ طور واقع‌بینانه تعیین شود تا قابل دستیابی باشد.
  • مرتبط (Relevant): هدف باید به کار شما مرتبط باشد.
  • زمان‌محور (Time-based): باید بتوان یک دوره زمانی مشخص برای دستیابی به هدف تعیین کرد.

بیایید دوباره به برنامه استراتژیک ۶ ماهه‌تان نگاهی بیندازیم و مطمئن شویم که معیارهای موفقیت ذکر شده، مطابق با اصول SMART هستند.

بیانیه چشم‌انداز: ارائه تجربه‌ی یکپارچه در تمامی کانال‌ها به‌ منظور تبدیل شدن به یکی از ده شرکت برتر زمینه کاری خود

تاثیر مشخص
(Specific)
قابل اندازه‌گیری (Measurable) قابل دستیابی

(Achievable )

زمان‌محور

(Time-bound)

افزایش فروش افزایش نرخ تبدیل به میزان ۲٪ درصد
  • ارزیابی و تست محتوا و فراخوان (CTA) در ایمیل‌ها
تا پایان سال مالی
بهبود تجربه مشتری و کاهش تیکت‌های پشتیبانی ارزیابی و مستندسازی کامل چرخه عمر مشتری تکمیل
  • انجام مصاحبه‌ و گذراندن فرآیند خرید به صورت ناشناس
  • ترسیم کل چرخه عمر مشتری بر روی تخته
تا پایان فصل دوم
بهبود کیفیت داده برای کاهش هزینه‌های داده‌های نادرست بررسی و مستندسازی معماری داده‌ها تکمیل
  • شناسایی همه منابع داده و سیستم‌های ثبت اطلاعات
  • بررسی تنظیمات پلتفرم و معماری برنامه‌ها
  • ممیزی داده‌ها برای افزایش دقت
  • مستندسازی مدل داده‌ها
تا پایان فصل دوم
دسترسی به مشتریان در کانال‌های مورد نظرشان ایجاد و انتشار یک مرکز (کانال) جدید برای جمع‌آوری دستیابی به کانال‌های ترجیحی مشتریان
تکمیل
  • ایجاد یک طرح با الزامات فنی
  • ساخت و تست کانال ترجیحی مورد نظر
  • انتشار کانال جدید
تا پایان سال مالی
جذب مشتریان جدید از طریق اضافه کردن یک کانال جدید تحقیق و تعیین استراتژی برای افزودن کانال موبایل تکمیل
  • تعیین راهکار موبایل شناسایی برنامه عملیاتی برای افزودن کانال موبایل
تا پایان سال مالی

پس از تکمیل نقشه راه، مهم است که پس از مدتی دوباره به آن نگاهی بیندازید و آن را بررسی و اصلاح کنید تا مطمئن شوید که تجربه مشتری در قلب برنامه شما جای گرفته و اهداف شما مطابق با اصول SMART تعیین شده‌است.

حالا یک نقشه راه واضح دارید که مشتری را اولویت قرار داده و بر تجربه او متمرکز است. اما چگونه می‌توانید مطمئن باشید که این نقشه موفق خواهد‌بود؟ در بخش بعدی می‌بینیم که چونه می‌توانید حمایت‌های لازم را برای استراتژی‌تان جلب کنید.